|
|
Utsmykking BOB, utsnitt 2.etasje |
|
Utsmykking av BOB, utsnitt av trapp og vegg |
|
Utsmykking BOB, fra 1.etasje |
|
BERGENS TIDENDE |
|
Anne Skaansar
Mars 2011
Beskrivelse av verket
I denne glassveggen i heissjakten på Hovedbiblioteket i Bergen har jeg arbeidet med tekst, lag, transparens og refleksjoner. Glassene er montert i heissjakten, både i første og andre etasje, til sammen ca 8 m høye, bredden er ca 180 cm. Glassene er trykket i Østerrike, med en spesiell coating som gir en transparent speilvirkning. To lag glass, 4 høyder, er montert med 5 cm avstand (på bildet monterer de det første laget, glassene er veldig tunge…) begge lag er behandlet på denne måten, de speiler hverandre og omgivelsene. Teksten er hentet fra Menneskerettighetenes paragraf 19, som omhandler ytringsfriheten. Den er skrevet i tre språk, og annenhver linje er på annethvert glass, henholdsvis som negativ og positiv font. Annenhver linje er også speilvendt, så det krever en annen leseretning enn den vi er vant til. Kunstnerisk intensjon Ideene om dette verket har utviklet seg i takt med endringen som planene for rommet har vært igjennom mht til plassering av trapp, heis osv. Oppdraget fikk jeg i 2007, så veien fram til det som sees i dag har vært lang og interessant. Teksten om Ytringsfriheten, §19 i Menneskerettighetene har også relevans i vårt land, selv om vi befinner oss i en rolig avkrok i verden. For et demokratisk samfunn er teksten helt grunnleggende, og et bibliotek har vært, og er fremdeles en av pilarene i det demokratiske samfunn. Biblioteket kan være et speil for samfunnet; det samme kan § 19 om Ytringsfriheten også være. Men forteller speilet ”Sannheten”? Og hva er ”Virkelighet” og ”Sannhet”? Ved å lage denne teksten som speil, har jeg ønsket å lage en forvirrende flate som gjør at vi som betraktere må bruke både tid og hjerne for å oppfatte hva som står skrevet. Jeg håper forvirringen fører til at ord, bokstaver, tekstens mening; alt dette som vi tar for gitt, blir gjenstand for undring og nysgjerrighet hos betrakterne. Ved å komplisere leseprosess og persepsjon ønsker jeg å oppnå at både rommet og teksten synliggjøres. Samtidig har de visuelle inntrykkene med refleksjoner av rommet, menneskene, lyset og fargene sin egen verdi.
|