Kunstnerverksteder cs55

   Om cs55        Kunstnere/Artists        Atelier for nyutdannede         Prosjekt- og visningsrommet        Fellesverkstedet        Aktiviteter        Lenker        English    
  Aktiviteter
    Astrid McGarrighan
    11 kunstnere fra cs55 med på utstillingen BGO1
    Aggi Folgerø Johannessen
    Vigdis Hareide
    Aggi Folgerø Johannessen
    Vigdis Hareide
    Bjørg Taranger
    Katrine Meisfjord
    Carl Martin Hansen
    Bodil Friele
    Anne Lise Karlsen
    Lars Korff Lofthus
    Caroline Kierulf
    Bjørg Taranger
    Lars Korff Lofthus
    Lars Korff Lofthus
    Carl Martin Hansen
    LisBeth Johansen Sjøvoll
    Borghild Rudjord Unneland
    Bjørg Taranger
    Anne Lise Karlsen
    Caroline Kierulf
    Gro Petersen
    Bjørn-Sigurd Tufta
    Bjørg Taranger
    Nina Grieg
    Ellen Hansen
    Astrid McGarrighan
    Bjørg Taranger
    Marianne Berg
    Rita Marhaug
    Caroline Kierulf
    Caroline Kierulf
    Gro Petersen
    Rita Marhaug
    Carl Martin Hansen
    Linda Rogn
    Carl Martin Hansen
    Gro Petersen
    Ellen Hansen
    Katrine Lund
    Lars Staffan Evjen
    Bjørg Taranger og Adriana Alves
    Sveinung Rudjord Unneland
    Carl Martin Hansen
    Bjørg Taranger
    Brite Hindal
    Rita Marhaug
    Marianne Moe
    Katrine Lund
    Bjørg Taranger
    Sveinung Rudjord Unneland
    Borghild Rudjord Unneland
    Astrid McGarrighan
    Borghild Rudjord Unneland
    Anne Lise Karlsen
    Gro Petersen
    Bjørg Taranger
    Astrid McGarrighan
    Jorun Roaldseth
    Borghild Rudjord Unneland
    Anna Bjørkman
    Rita Marhaug
    Gro Petersen
    Marianne Moe
    Brite Hindal
    Gillian Carson
    Astrid McGarrighan
    Jorun Roaldseth
    Bjørg Taranger
    Vigdis Hareide
    Aggi Folgerø Johannessen
    Carl Martin Hansen
    Anne Lise Karlsen
    Anne Skaansar

 

 

Astrid McGarrighan

November 2006


Astrid McGarrighan har separatutstilling i Galleri Parken, Bergen i tidsrommet 4/11 - 26/11 2006.

Mitt siste prosjekt har fått navnet METAMORPHOSIS.
Det var arbeidsprosessen med ”Say it with flowers” som viste veien til prosjektet ”Metamorphosis”.
I ”Say it with flowers” har jeg tatt velkjente blomsterformer og gitt dem et nytt ytre, der jeg i noen tilfeller ikler dem blondestoffer og blomsterdekor.
Denne forvandlingen har jeg utfordret videre ved å ta utgangspunkt i gjenstander, gjerne anonyme hverdagsting som vi ofte overser. Eller det kan være vakre krukkeformer hentet fra kunst- og kulturhistorien, som for eksempel greske vaser.
I første omgang er dette et visuelt valg, men under arbeidsprosessen oppstår det ulike assosiasjoner knyttet til motivet som enten blir personifisert eller står som en metafor for noe annet. Som ellers i arbeidene mine gir også billedtittelen en pekepinn om budskapet. Samtidig ønsker jeg at tittelen skal være flertydig, slik at den ikke stenger for betrakterens private tolkninger og opplevelser. Jeg ønsker å visualisere følelser, dvs kommunisere på det emosjonelle planet samtidig som jeg streber etter et estetisk og taktilt uttrykk.
Formen kan gjerne være enkel, streng og presis, mens spontaniteten ligger i arbeidet med teksturen og dekoren.

Ved første øyekast ser motivene kanskje enkle ut, med ved nærmere betraktninger håper jeg at mottaker oppdager subtile detaljer og spennende teksturer som vekker nysgjerrighet og undring. Teksturen kan ta utgangspunkt i tekstiler og blondestoffer, der jeg metaforisk ønsker å forsterke det feminine i billeduttrykket. I noen arbeider står feminine og maskuline uttrykk i skarp relieff til hverandre.
I bildet ”Like Pebbles you knead in your Hand” har jeg hentet inspirasjon fra naturen som er en utømmelig kilde mht former, farger og teksturer. Ikke minst er det fascinerende at naturen og kulturens forvitringer lager sine egne estiske kunstverk.

Jeg synes det er spennende å arbeide med skulpturelle former og velger ofte ensomme objekter som jeg lar tre fram i mørke. Virkemiddelet med sort bakgrunn er konstant og blir brukt for å framheve eller opphøye motivet. Denne konteksten kan også gi assosiasjoner til det sakrale, der en hverdagsting får ekstra oppmerksomhet og blir guddommeliggjort.

Objektene kan være bortgjemte gjenstander som ”kanskje kommer til nytte en gang”, eller noe som har affeksjonsverdi, som for eksempel ting fra barndommen eller et arveoppgjør. Den daglige turen innom Fretex på vei til eller fra verkstedet er i seg selv en reise i tid. Her får jeg tilfredsstilt min nostalgi, og samtidig blir jeg påminnet tidens gang og alle tings forgjengelighet. Kanskje noen av mine kjære minner havner i et slikt miljø før eller siden?
Dette overbeviser meg at bestemors sjarmerende blondeduk like godt kan trykkes ned i asfaltlakk og gjennom en slags ”metamorphosis” får nytt liv som en integrert del av et bilde.
Bildene er alle etsninger/akvatinter. Prosessen er tidkrevende, men fascinerende og til sammenlikning med en forsker er mitt arbeidsfelt å eksperimentere i ”svartekunstens verden”.

Å etterhvert bli fortrolig med teknikken gjør det lettere å sprenge grenser til mer fri kreativitet, problemløsning og nye muligheter. Denne kunstformen blir ofte nevnt som ”langsomhetens estetikk”, noen ganger er det frustrerende, men det gir også rom for refleksjon og meditasjon.